Jak i z czego zrobić zdrowe chipsy?

Jak i z czego zrobić zdrowe chipsy?

Zdrowe, domowe chipsy z ziemniaków lub innych warzyw, a nawet owoców to doskonała alternatywa dla klasycznych słonych i słodkich przekąsek, które mogą wpłynąć negatywnie na nasz organizm, zwłaszcza kiedy są zjedzone w większej ilości. Fit chipsy z warzyw i owoców w przeciwieństwie do gotowych produktów zawierają dużą ilość witamin i minerałów, a także są o wiele lżejsze i łatwiej przyswajalne przez nasz organizm. Zafunduj sobie i swoim gościom porządną dawkę witaminy A, C i E, żelaza, potasu i fosforu! Poznaj sprawdzone przepisy na chipsy light, bez tłuszczu i soli!

Zdrowe chipsy domowej roboty — z czego je zrobić?

Chipsy to bez wątpienia jedna z najchętniej wybieranych przekąsek. Niestety, przez swój skład stanowią również jedne z bardziej kalorycznych, a także niezdrowych snacków, po jakie możemy sięgnąć w ciągu dnia. Na szczęście klasyczne, gotowe chipsy można zastąpić ich zdrowymi, pełnymi witamin, składników odżywczych, a nawet błonnika zamiennikami, którymi są chipsy z warzyw i owoców! W jaki sposób można przygotować je samodzielnie w domu?

Na szczęście chipsy owocowe, jak również te z warzyw można przygotować samodzielnie w domowym zaciszu i wcale nie wymagają one od nas żadnych specjalnych umiejętności, czy sprzętu. Jedyne co musimy zrobić, to pokroić dowolne warzywo lub owoc na cieniutkie plasterki, np. za pomocą zwykłej obieraczki do ziemniaków. W wersji warzywnej na górę naszych plasterków możemy dodać także odrobinę oliwy z oliwek i ulubionych przypraw do smaku. Jeśli zależy nam na jeszcze lżejszej wersji, możemy postawić na zdrowe chipsy bez soli w wersji sauté.

Plasterki przygotowane np. z ziemniaków, batatów, marchewki, buraka, selera, pietruszki i cukinii możemy zrobić na dwa sposoby. Pierwszy, bardziej chrupiący, niestety również znacznie mniej zdrowy zakłada wrzucenie plasterków na głęboki olej. Choć zyskają znaną nam z klasycznych chipsów chrupkość, będą również o wiele bardziej kaloryczne i tłustsze, niż w przypadku drugiej metody, która zakłada przygotowanie ich w piekarniku. Aby wyszły jak najbardziej chrupiące, piekarnik rozgrzewamy do temperatury 220°C, a nasze plasterki pozostawiamy w nim na ok. 15 minut lub do uzyskania interesującej nas chrupkości.

Chipsy z piekarnika pozwalają zachować więcej składników odżywczych warzywom, a także owocom. Takie przekąski jak np. chipsy jabłkowe stanowią zatem zdrowy wybór również jako zamiennik słodkości dla dzieci.

Chipsy z warzyw — słona przekąska bez wyrzutów sumienia

Chrupiące i zdrowe chipsy bez tłuszczu stanowią świetną przekąskę zarówno na co dzień, jak i wakacje! Plasterki z buraka, marchewki czy batatów, których smak podkręcają naturalne mieszanki przypraw bez soli, można dodawać również do potraw np. takich jak zupy kremy, sezonowe sałatki czy wytrawne, głębokie sosy serwowane od dań mięsnych. Domowe chipsy z warzyw to również bardzo ciekawa propozycja na imprezy okolicznościowe, czy weekendowe spotkania w gronie rodziny i przyjaciół.

Wbrew pozorom, samo ich przygotowanie wcale nie zajmuje zbyt dużo czasu i jest banalnie proste! Warzywa możemy pokroić ręcznie na cieniutkie plasterki lub użyć do tego celu klasycznej obieraczki do ziemniaków. Przepis na domowe chipsy można wzbogacić również odrobiną oliwy z oliwek i ulubionych ziół kuchennych. Gotowe plasterki wykładamy na blaszkę zabezpieczoną papierem do pieczenia, skrapiamy oliwą z oliwek i delikatnie oprószamy przygotowaną wcześniej mieszanką przypraw.

Czas pieczenia tak naprawdę warto dostosować do konkretnych warzyw i sytuacji. Jeśli zdecydowaliśmy się na krojenie warzyw nożem, będą potrzebować nieco więcej czasu niż cieniutkie plasterki uzyskane za pomocą obieraczki. Ważne jednak aby wkładać je zawsze do rozgrzanego piekarnika i piec w temperaturze 220°C. Jeśli planujemy przygotować od razu kilka rodzajów chipsów, warto pamiętać, aby nie łączyć różnych warzyw. Mogą mieć one inny czas pieczenia, przez co niektóre mogą wyjść zbyt miękkie, a inne mogą się spalić.

Słodkie chipsy owocowe — jak je przygotować?

Słodsze sposoby na domowe chipsy, to oczywiście warianty przygotowane z soczystych owoców! Takie przekąski mogą stanowić idealny, zdrowy dodatek do drugiego śniadania, a także zastąpić mniej zdrowe snacki, np. na wycieczki szkolne. Przepis na zdrowe chipsy z owoców również zakłada przygotowanie ich w piekarniku, bez dodatku tłuszczu. Podobnie jak w przypadku warzyw, większe owoce kroimy na cieniutkie plasterki, przygotowując np. chipsy bananowe lub wykorzystując obieraczkę, przygotowujemy cienkie plasterki z jabłek i gruszek. W przypadku chipsów truskawkowych śmiało możemy pokusić się o większe kawałki, krojąć truskawkę tylko na pół.

W przypadku chipsów bananowych, poza piekarnikiem dobrą praktyką będzie również przygotowanie ich w suszarce do owoców. Oczywiście, jeśli jej nie posiadamy i nie chcemy inwestować w żadne dodatkowe urządzenie, świetnie sprawdzi się także zwykły piekarnik, jednak trzeba będzie uzbroić się w nieco więcej cierpliwości. Proces suszenia pokrojonych na plasterki o grubości mniej więcej 4 mm bananów trwa ok. 10 godzin. Piekarnik rozgrzewamy do temperatury 60°C i przy lekko uchylonych drzwiczkach suszymy plasterki z każdej strony po ok. 5 godzin.

Proces wygląda bardzo podobnie w przypadku innych owoców, na szczęście m.in. przy gruszkach czy jabłkach jest o wiele krótszy. Aby przygotować z nich chipsy, wystarczy ok. 2 godziny suszenia. Gotowe chipsy z owoców również można nieco wzbogacić, dodając na górę mieszankę przypraw korzennych bogatych w cynamon, goździki i wanilię, które podbiją i wzbogacą ich smak.

Sięgnij po zdrową alternatywę dla słodkich i słonych przekąsek! Domowe chipsy z warzyw i owoców to bogactwo witamin i składników mineralnych, dzięki którym nie tylko zaspokoisz chęć sięgnięcia po słodycze, ale również wpłyniesz pozytywnie na funkcjonowanie swojego organizmu!

  • Bezpieczne zakupy
    Bezpieczne zakupy SSL
  • 14-dniowe prawo zwrotu
    14-dniowe prawo zwrotu
  • Wysyłka już od 48h
    Wysyłka już od 48h
  • Bezpieczne zakupy
    Gwarancja jakościSpecyfikacje i atesty produktów

ciekawostki ze świata przypraw i ziół /blog/

  • Szukasz zdrowej alternatywy dla klasycznych słonych i słodkich przekąsek? Nie wiesz, w jaki sposób urozmaicić przyjęcie w gronie rodziny i przyjaciół? Postaw na wyjątkowe chipsy z warzyw i owoców! Podane z dipem lub słodkim sosem zachwycą Twoich gości.

  • Jednym z ciekawszych odkryć ostatnich czasów jest zabezpieczanie żywności metodą liofilizacji. Jakie procesy kryją się pod tą tajemniczo brzmiącą nazwą? W jaki sposób technika ta wpływa na żywności i jakie nadaje jej właściwości? To musisz wiedzieć!

  • Masz smaka na mix duszonych warzyw? Doskonałym daniem będzie zatem leczo! Zobacz, jak je przygotować i których przypraw nie może w nim zabraknąć.

Twoje zakupy
X